[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tucholski 53 42 46 32 12
m. Warszawa 88 8 69 19 13
m. Zamość 88 3 62 24 19
ogółem 68 25 57 29 16
Zwietlice
Tam, gdzie świetlice odpowiadały młodzieży, która często do nich zaglądała (w Nysie i w Ba-
niach Mazurskich), relatywnie duży odsetek młodzieży uznał je zarazem za potrzebne. W po-
wiatach: tatrzańskim i miejskim warszawskim nikt z młodych ludzi nie wskazał, że świetlice są
potrzebne, a w pozostałych takie odpowiedzi były bardzo rzadkie.
53
Tab. 36. Infrastruktura świetlice, odpowiedzi młodzieży i dorosłych wg powiatów, w %.
Powiat Dorośli Młodzież
jest nie ma jest nie ma jest potrzebna
młodzieży
gołdapski 42 53 79 21 14
hajnowski 79 11 31 25 5
kamieński 86 10 65 19 6
kępiński 90 5 51 28 5
krośnieński 84 11 67 19 3
lubiński 88 4 53 22 6
nyski 92 4 74 21 17
m. Poznań 100 - 75 14 1
tatrzański 78 11 68 16 0
tucholski 95 - 79 12 5
m. Warszawa 100 - 65 10 0
m. Zamość 94 6 64 24 5
ogółem 87 9 64 19 6
Zajęcia pozalekcyjne w szkole
Tu zwracają szczególnie uwagę duże rozpiętości opinii dorosłych i młodzieży w powiatach: kę-
pińskim i lubińskim oraz wysokie odsetki młodych ludzi twierdzących, że nie ma takich zajęć
w Zamościu i Kępnie 1/3 uczniów. Z kolei najmniej uczniów twierdziło, że zajęć pozalekcyj-
nych nie ma w ich szkołach w powiatach: gołdapskim, poznańskim i miejskim warszawskim.
Tab. 37. Infrastruktura zajęcia pozalekcyjne w szkole, odpowiedzi młodzieży i doro-
słych wg powiatów, w %.
Powiat Dorośli Młodzież
sÄ… nie ma sÄ… nie ma
gołdapski 84 11 61 25
hajnowski 95 - 74 11
kamieński 86 14 51 22
kępiński 90 5 49 34
krośnieński 90 11 81 16
lubiński 100 - 55 22
nyski 83 4 57 28
m. Poznań 100 - 80 11
tatrzański 94 - 62 25
tucholski 90 5 71 17
m. Warszawa 96 4 71 13
m. Zamość 88 6 42 33
ogółem 91 5 61 22
Kawiarenki internetowe
Najbardziej potrzebne są młodzieży w powiatach nyskim i kępińskim. W powiecie tatrzańskim,
gdzie są one na pewno, stosunkowo wielu uczniów o nich nie wiedziało. W powiecie lubiń-
skim wszyscy zbadani dorośli potwierdzili ich istnienie, a w pozostałych powiatach też wykaza-
li się dosyć dobrą znajomością takich miejsc.
54
Tab. 38. Infrastruktura kawiarenki internetowe, odpowiedzi młodzieży i dorosłych
wg powiatów, w %.
Powiat Dorośli Młodzież
jest nie ma jest nie ma sÄ… potrzebne
młodzieży
gołdapski 79 16 11 75 7
hajnowski 90 11 77 11 4
kamieński 62 14 77 15 4
kępiński 70 25 48 44 15
krośnieński 63 37 60 37 2
lubiński 100 - 71 23 3
nyski 92 8 62 34 17
m. Poznań 95 5 82 12 1
tatrzański 78 22 63 30 0
tucholski 95 - 74 20 5
m. Warszawa 96 4 65 28 0
m. Zamość 94 3 68 26 5
ogółem 85 11 66 28 6
Zajęcia dla młodzieży przy parafii
Jak pokazują dane, duże trudności w potwierdzeniu istnienia tych zajęć miała przede wszyst-
kim młodzież z powiatu gołdapskiego i tucholskiego. W kamieńskim wszyscy dorośli wiedzie-
li, że są takie zajęcia, ale stosunkowo niewielu uczniów także je wskazało. To dobry przykład
ograniczonego funkcjonowania informacji, bo wiemy, że na pewno one tam są.
Tab. 39. Infrastruktura zajęcia dla młodzieży przy parafii, odpowiedzi młodzieży i do-
rosłych wg powiatów, w %.
Powiat Dorośli Młodzież
sÄ… nie ma sÄ… nie ma
gołdapski 47 42 - 61
hajnowski 95 - 65 5
kamieński 100 - 49 19
kępiński 95 - 45 24
krośnieński 84 16 55 33
lubiński 88 - 61 16
nyski 88 8 47 25
m. Poznań 86 - 62 14
tatrzański 72 11 58 21
tucholski 68 21 24 35
m. Warszawa 79 8 53 13
miasto Zamość 94 - 44 21
ogółem 84 8 50 21
Inne zajęcia dla młodzieży
Na poziomie poszczególnych powiatów sytuacja przedstawia się jako jeszcze bardziej zróżni-
cowana niż w danych ogółem . Każdy z przypadków wydaje się interesujący. Zwróćmy uwa-
gę, że np. w Zamościu, Poznaniu i Warszawie, gdzie tego rodzaju zajęć jest dużo, dorośli nie
wykazali się jednakową wiedzą o nich, a tylko poznańska młodzież wymieniała je częściej niż
55
inni. Co ciekawe, nawet ona nie wskazała, że zajęcia takie są młodzieży potrzebne. W świetle
analizowanego w rozdziałach II i III wysiłku dorosłych, by zorganizować nastolatkom czas wol-
ny, jest to wynik symptomatyczny.
Tab. 40. Infrastruktura inne zajęcia dla młodzieży, odpowiedzi młodzieży i dorosłych
wg powiatów, w %.
Powiat Dorośli Młodzież
sÄ… nie ma sÄ… nie ma sÄ… potrzebne
młodzieży
gołdapski 53 11 4 7 0
hajnowski 32 - 11 5 4
kamieński 10 - 7 9 0
kępiński 30 5 2 11 0
krośnieński 5 - 6 21 3
lubiński 29 - 9 9 0
nyski 13 4 10 11 1
m. Poznań 43 - 21 2 0
tatrzański 22 6 10 11 0
tucholski 11 16 9 11 0
m. Warszawa 25 4 10 2 2
m. Zamość 50 - 9 10 2
ogółem 28 4 9 9 1
Dyskurs międzygeneracyjny, czyli o czym, jak i na jakiej
podstawie młodzież i dorośli mogą i powinni ze sobą
rozmawiać
rzyglądając się zgromadzonym danym, stosunkowo łatwo wskazać, w jakich kwestiach po-
Pglądy młodzieży i dorosłych są zbieżne, a w jakich oceny tych dwóch grup zdecydowanie
się od siebie różnią. Waga problemów jest na tyle duża, iż dyskurs wydaje się wart podjęcia.
(Rozbieżności w dostrzeganiu lokalnych problemów pojawiły się także wśród młodzieży po-
dzielonej wg typów szkół, oraz wśród dorosłych, reprezentujących różne miejsca pracy i peł-
niących różne funkcje. Można by wręcz rzec, że ich punkt widzenia w dużej mierze zależy od
tego, jakie miejsce w lokalnej społeczności okupują).
Wszystko wskazuje na to, że generalnej strategii w dyskursie nie powinny tutaj wyznaczać
racje stricte pokoleniowe. (Ten wątek został rozwinięty i pogłębiony zwłaszcza w rozdziale III,
por. też w rozdziale II uwagi na temat kofiguratywnego typu kultury)52. Oczywiście, opisywa-
ny szczegółowo przez nas, problem stosunków międzyludzkich może doprowadzić jeśli się
go nie rozwiąże przed podjęciem innych tematów bądz to do usztywnienia stanowisk, bądz
nawet do zerwania kontaktu i otwartej wrogości. Jednakże, naszym zdaniem, jest on tylko
emocjonalną, często wręcz resentymentalną, przesłoną dla obiektywnych możliwości rzeczo-
wego i racjonalnego dialogu.
52
Dyskurs generacyjny jest obecnie w Polsce często nadużywany i (w przeciwieństwie do kapitału spo-
łecznego) to go zużywa . Szczególnie niechętnie przyjmowane są przez młodzież próby sklasyfikowa-
nia jej przez dorosłych za pomocą kategorii pokoleniowych.
56
Aby teraz interpretacje wyników nie grzęzły w dużych ilościach szczegółowych informacji,
powrócimy do skonstruowanych we wprowadzeniu typów środowisk lokalnych i na tym po-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]