[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wykonanie następującego polecenia:  Zapoznaj się z tekstem
i zdobÄ…dz dodatkowe informacje . Ocenie zostajÄ… poddane
sprawności językowe i kompetencja kulturowa według wcześniej
podanych i omówionych reguł. Wykorzystanie tej techniki jest
ciekawym pomysłem nie tylko ze względu na inny rodzaj testo-
7
Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu, Kraków 1997; Ewa Bajor,
Eliza Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Warszawa 1999.
8
Hanna Komorowska, op. cit., s. 158.
57
519999
wania kompetencji kulturowej. Stosowanie techniki portfolio te-
matycznego sprzyja nie tylko osiąganiu satysfakcji językowej, ale
przyczynia się do powstawania wśród cudzoziemców uczących się
języka polskiego  terytorium wzajemności 9 . Jeśli na przykład cała
grupa uczących się, złożona z przedstawicieli różnych narodów
przygotowuje portfolio tematyczne poświęcone hymnowi naro-
dowemu, to poprzez próby translatorskie, analizę treści hymnu,
kontekstów historycznych, dawnych i dzisiejszych postaw wobec
hymnu powstają wspólne doświadczenia wobec tego specyficzne-
go tekstu kultury, jakim sÄ… hymny narodowe.
Przykłady zadań
Przedstawione poniżej zadania zostały wielokrotnie sprawdzo-
ne w ramach kursu  Wiedza o Polsce towarzyszÄ…cego semestral-
nym kursom języka polskiego. W Szkole Języka Polskiego i Kul-
tury dla Cudzoziemców zajęcia z  Wiedzy o Polsce mają w zało-
żeniu wspomagać uzyskanie biegłości w mówieniu, pisaniu i ro-
zumieniu tekstu pisanego. Załączone przykłady zadań służyły
jako testy sprawdzające i utrwalające omawiane wcześniej tema-
ty i zagadnienia.
Zadanie I  poziom dla poczÄ…tkujÄ…cych
Do zrealizowania tego zadania potrzebna jest konturowa mapa
Polski z zaznaczonymi województwami.
Mapka konturowa może posłużyć do przygotowania wielu za-
dań mieszanych, łączących kompetencję językową z wiedzą o Pol-
sce (np. wypisywanie słownictwa potrzebnego do opisania krajo-
brazu, ukształtowania terenu w poszczególnych województwach
etc.).
9
Fred L. Casmir, Komunikacja ludzka w perspektywie wielokulturowej, w: Komuni-
kacja międzykulturowa. Zdarzenia i spotkania. Antologia tekstów, pod red. A. Kapciak,
L. Korporowicza i A. Tyszki, Warszawa 1966, s. 20 21.
58
519999
59
519999
Zadaniem uczniów jest wpisanie na mapę nazw miast woje-
wódzkich, województw i uzupełnienie zdań w zadaniu dodatko-
wym.
Czy wiesz?
1. Stolica Polski, Warszawa leży w województwie . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Dawna stolica Polski, Kraków leży w województwie . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Pierwsza stolica Polski, Gniezno leży w województwie . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Lech Wałęsa mieszka w Gdańsku, czyli w województwie . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Częstochowa to bardzo ważne miejsce dla wielu Polaków.
W jakim województwie leży Częstochowa? . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .
6. Największe i najpiękniejsze jeziora są w województwie . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Zakopane to największe miasto w Tatrach. W jakim wojewódz-
twie leży Zakopane? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. W Lublinie sÄ… dwa znane uniwersytety  Uniwersytet Marii
Curie Skłodowskiej (UMCS) i Katolicki Uniwersytet Lubel-
ski (KUL). W jakim województwie leży Lublin? . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Do Wrocławia przyjeżdżają turyści z całej Polski, żeby zoba-
czyć  Panoramę Racławicką . W jakim województwie leży Wro-
cław? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Najlepsze pierniki można kupić w Toruniu. W jakim woje-
wództwie leży Toruń? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie II  poziom średnio zaawansowany
Celem tego zadania jest utrwalenie nazw własnych polskich
dzieł sztuki i pomników przyrody.
60
519999
Zadanie poprzedzone prelekcjami połączonymi z prezenta-
cją albumów i przewodników poświęconych atrakcjom turystycz-
nym i kulturowym Polski. Dodatkowo przy okazji pokazu ilustra-
cji, przezroczy lub folii wprowadza się słownictwo i frazeologię
związaną z opisem przyrody i opisem dzieła sztuki
Polskie siedem cudów
Proszę uzupełnić tekst:
Każdy kraj ustala własną listę cudów sztuki i przyrody. Prawdo-
podobnie każdy Polak ma swą indywidualną listę miejsc, zabyt-
ków, rzeczy wspaniałych i niezwykłych.
Oto przykład listy z polskimi cudami:
1. Ołtarz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . w kościele . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . w Krakowie.
2. Drzwi . . . . . . . . . . . . . . . . ., wspaniałe, dwuskrzydłowe drzwi
romańskie w portalu katedry w . . . . . . . . . . . . . . . .. Tema-
tem reliefów na drzwiach jest 18 scen z życia i męczeństwa
świętego . . . . . . . . . . . . . . . . ..
3. Dama z łasiczką Leonarda da Vinci, która znajduje się w Mu-
zeum . . . . . . . . . . . . . . . . w . . . . . . . . . . . . . . . ..
4. Kopalnia soli w . . . . . . . . . . . . . . .. Piękne są wykute w soli
kaplice i wspaniałe groty kryształowe.
5. Polska jest jednym z krajów, gdzie ciągle istnieją duże pokła-
dy tych skamieniałych żywic. Wykonuje się z nich piękną bi-
żuterię, a skamieliny te nazywają się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  letnia
rezydencja ostatniego króla Polski znajduje się w parku . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . w Warszawie. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • realwt.xlx.pl